17.8.11

Indie Raya

Sendi-sendiku meletup, termasuk rahangku apabila aku menguap dan menggeliat setelah duduk menghadap komputer lebih 4 jam tanpa bergerak. Aku duduk semula, tetikus menari-nari sambil aku periksa semula layout laman web pelangganku. Nampak macam semua elok, semua pautannya mencapai laman yang sepatutnya. Aku periksa semula kandungan untuk kesalahan ejaan dan tatabahasa; kalau ada, aku dah tak nampak. Nak muntah dah aku kerjakan benda ni.

Setelah berpuas hati, aku muat naik ke pelayan (server, cakap omputihnya) semua kandungan laman web yang telah aku kemaskini dan juga halaman beta yang aku siapkan untuk kedai kek cawan dalam talian kawan kakak aku. Baik aku hantar URL laman beta itu kepadanya beserta invois untuk bayaran pertama sebelum aku lupa. Habis setengah jam aku selesaikan semua surat-menyurat kepada pelanggan-pelangganku. Nasib aku baik, aku pandai pilih pelanggan yang reti nak bayar invois aku ikut masa; tak perlu lah aku menyelinap pada suatu malam untuk ranapkan harta benda mereka dengan cakar platinumku.

Sayup-sayup aku dengar bacaan sembahyang tarawikh dari masjid di Kampung Baru. Aku ke dapur sebentar menjengah apa yang ada untuk sahur nanti; daging di dalam peti ais aku keluarkan untuk menambah hidangan daripada waktu berbuka aku tadi. Memanglah takrifan carbo junkie dalam wikipedia tu ada gambar aku, tapi harimau tetap lebihkan protein, betul tak?

Bacaan dari pembesar suara masjid tu dah senyap. Dah minggu ketiga Ramadhan makin pendek bacaan surahnya. Agaknya Pak Imam dah sedar yang kalau esoknya orang nak kerja, lepas 8 rakaat ramai yang dah melarikan diri untuk sembahyang witir di rumah. Untuk memecah kesunyian, aku menapak kembali ke komputer dan mencari video lagu raya di youtube.

Ramai orang kata penyanyi zaman sekarang (ewah!) tak sehebat penyanyi dulu dalam menghasilkan lagu raya. Memang susah nak lawan golden oldies dendangan Sanisah Huri, P. Ramlee, Fazidah Joned dan lain-lain yang seangkatan tu, tapi tak patut la kalau nak kata semua artis baru ni teruk, betul tak? Okey, tapi kalau penyanyinya graduan Akademi Fantasia, memang aku menyerah kalah. Yang itu semua kalau campak masuk lombong pun aku terima.

Jari-jemariku pantas menaip dan menyiapkan playlist lagu raya untuk menemani aku tunggu daging tu cukup lembut untuk aku masak.Paling feveret aku yang ini.




Pesawat memang hebat; aku jatuh cinta dengan diorang dulu pasal lagu Mirage. Bila masa aku nak layan perasaan, itulah lagu yang aku cari.

Aku suka gaya muzik Yuna; lagu raya dia pun best jugak. Tapi klip video ni memang buat aku garu kepala.



 Aku rasa pengalaman orang datang beraya pengarah klip video ni terhad pada apa yang dia nampak waktu rancangan Aidilfitri RTM kot. Ganjil, janggal dan entah apa-apa lagi. Tapi takpe, janji lagu sedap.

Aku pertama kali tengok Couple waktu konsert Hujan; diorang opening act. Boleh tahan gak, lagu raya diorang pun best jugak.



Siapa tak kenal Butterfingers kan? Suara Lord memang unik dan lemak manis di telinga.



Aku ulang main klip video ni lagi 3 kali. Layan ...


Kembali ke dapur, aku periksa daging di tepi sinki yang aku keluarkan dari peti ais tadi. Masih belum cukup lembut, tapi tak apalah. Aku siap-siapkan bawang, halia dan cili mesin untuk masak nanti. Memanglah aku boleh makan daging tu mentah-mentah, tapi macam tak sesuai pulak dengan nasi putih panas dengan kicap. Dah siap semua bahan-bahan tu, aku masukkan dalam peti ais dan sambung tengok video lagu raya.

Klip video Bittersweet kalau masuk Oscars ke, tak pun award iklan tu, gerenti menang piala paling tangkap leleh.



Klip video Hujan ngan Raihan pun boleh tahan tangkap leleh gak.



Generasi mak bapak aku mesti tak suka dengar lagu raya yang macam ni. Abang-abang aku pula takkan suka pasal mengingatkan diorang kerelaan aku jadi roadie kugiran member aku. Tapi tak kisahlah, janji lagu-lagu itu semua halwa telinga aku. Kita tak semua boleh suka benda yang sama.


Aku matikan komputer aku. Tanpa sinar dari monitor, ruang depan rumah sewa aku gelap, cahaya lampu kotaraya di luar tak mampu menembusi langsir tebal yang menutupi tingkap dan pintu beranda aku. Setelah memeriksa semua pintu rumahku berkunci rapi, aku ke bilik tidur bersiap sedia untuk beradu. Satu-satunya waktu yang aku tidur dan berjaga seperti orang lain dalam keluargaku ialah pada bulan puasa. Kalau mak aku tengok aku dah nak tidur sebelum tengah malam, mesti dia kagum.


Aku terlena didodoikan bunyi lalulintas di tengah ibukota yang tak pernah sunyi.

2 ulasan:

  1. Setelah meneliti kesemua video2 itu ternyata aku juga seperti mak bapak kamu, rimau. Lagu anuar elina tetap la the best. Lagu yuna itu terlalu gedik dan seperti katemu video clipnya bikin dahiku berkerut. Lagu bittersweet itu tlh hampir brrjaya mnjadi lg raya kesukaanku tp malangnya muziknya terlalu gemerincing, pening kepalaku.. Hmmmm aku old school hehe

    BalasPadam
  2. Sesungguhnya engkau hardcore old school!!!

    Kekadang dengar lagu, tak usah tengok klip videonya. Kecuali Lady Gaga; kalau kau tak tengok klip videonya, lagu-lagunya semua hambar dan tak hebat mana.

    BalasPadam

Tokok-tambah